E Procurement : Concept and
Implementation
BACKGROUND
E-Procurement
enables buyers to embrace the e-business model for the procurement of all
products/services-utilizing the internet to create collaborative and strategic
relationships with their suppliers to dramatically improve the way their goods
and services are purchased.
E-Business –
The use and application of electronic commerce models and techniques to improve
internal and external processes that impact on the creation, manufacture,
storage, and delivery of products across a full supply chain system.
E-Commerce –
The use of computer to computer technology to transfer information important to
the buying, manufacture, selling, distribution, serviceing, and accounting
processes inherent in supply chain activities.
SYLABUS
• Hari
Pertama :
- Pendahuluan (Perkembangan Purchasing Management dan E-Procurement, Benefit dari E-Procurement bagi Buyer dan Seller)
- Manajemen Informasi (Model, End User Computing, Manajemen Informasi pada Organisasi)
- Teknologi Informasi (Perangkat Keras, Perangkat Lunak, Batch-On Line & Real Time)
- Aplikasi Internet dalam Bisnis (E-Commerce, E-Bussines, E-Warehousing, E-Procurement, dll)
- Purchasing Management (Perubahan Harapan Stakeholder, Value Chain, Obyektif Pengadaan, Supplier Partnership, dll))
• Hari Kedua
:
- Channel Enhancement
- Enhancement E-Procurement Model
- Impact of Channel Enhancement
- Key Characteristic of E-Procurement
- The Limitation of Traditional Procurement
- E-Procurement Scenario
- E-Procurement Development
- E-Procurement Implementation.
TUJUAN
Untuk
mengoptimalkan partnership antara Buyer dengan Seller, sehingga kecepatan dan
efisiensi biaya pengadaan dapat dicapai oleh kedua belah pihak. Buyer
memperoleh harga yang murah, produk yang berkualitas tinggi, dan pemesanan sesuai
dengan kebutuhan. Sedangkan Seller dapat menjual produknya dengan mengeluarkan
biaya penjualan yang lebih murah karena tidak perlu banyak waktu pengadaan dan
memerlukan biaya akomodasi dan transportasi yang besar dengan kepastian
penjualan yang lebih besar.
Tujuan di
atas dapat dicapai karena E-Procurement memanfaatan transaksi ekonomi secara
digital melalui internet sebagai alat pendukung utama
TARGET
PESERTA
Manager and
staff of : – Inventory planning – Purchasing – Buying – Cost control –
Warehouse
Tidak ada komentar:
Posting Komentar